Monday, April 9, 2012

Kambing Hitam


Peribahasa hari ini, Kambing Hitam bermaksud orang yang dipersalahkan. Contoh ayat, Pak Manaf menjadi KAMBING HITAM di atas kerugian pelaburan skim cepat kaya di Kampung Kuda Terencat.


Sekian tamat pembelajaran KBKK tahap ke-lapan.

14 comments:

  1. Tu la tak ke binatang lain yang boleh dipersalahkan? Takkan kambing hitam jer! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu lah, tidak adil kepada kambing2 lain yang putih!

      Delete
  2. Replies
    1. lukis la kambing sekor, awak pandai lukis binatang secara comel!

      Delete
  3. "ni takleh jadi.. jom kita buat bantahan!!" kata kambing-kambing yang lain. ;p

    apa logiknya kambing hitam dijadikan perumpamaan..?? hurm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami pun nak masuk peribahasa jugak! - presiden kambing putih sedunia.

      Delete
  4. kenapa dengan kambing hitam?..
    kambing hitam dengan kambing putih mana lagi sedap buat barbeque?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau aku jawap kambing hitam nanti orang kata aku perkauman. jadi aku jawab AYAM.

      Delete
  5. kambing tompok hitam putih kalu, macam mana gaya?

    ReplyDelete
  6. kalau diikutkan, bukan ke kambing biri-biri hitam baru sesuai sebab terjemahan dari omputih sebut blacksheep..dorang bukan sebut blackgoat kan? hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. diorang panggil scapegoat.lagi canggih!

      Delete
  7. Replies
    1. maknonyo kambing hitam main unifi.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...